|  | 
 
              
              Úvod do analýzy účetních výkazůNÁSTROJE FINANČNÍ ANALÝZY  
Analýza účetních výkazů hodnotí finanční stav/vývoj firmy za pomoci výkazu zisku a ztrát (výsledovka), rozvahy (aktiva a pasiva) a případně i výkazu cash flow, pokud je k dispozici.  Jako hlavní "nástroje" finanční analýzy  jsou nejúčinnější ty nejjednodušší, tedy horizontální a vertikální analýza,  cca. 10 hlavních finančních ukazatelů a analýza cash flow.
               
          Horizontální analýza: Pokud srovnáváme  dvě účetní období vedle sebe a hodnotíme meziroční či pololetní vývoj  například tržeb za prodej zboží,  mzdových  nákladů, změnu výše krátkodobých závazků atp., tak provádíme horizontální  analýzu. Srovnáváme změnu  vybraných  položek v aktivech, pasivech či výsledovce za dané období.Vertikální analýza: Pokud vypočteme z  výsledovky například  podíl mzdových nákladů na celkových tržbách, tak tímto jednoduchým výpočtem (mzdové náklady/(tržby za prodej zboží  + tržby za prodej výrobků a služeb) provedeme vertikální analýzu. Pokud si  spočítáme podíl vlastního kapitálu na celkových pasivech, vypočteme  ukazatel podílu vlastního kapitálu a současně  provedeme vertikální  analýzu. Vezmeme jednu položku pasiv (vlastní kapitál) a poměříme ji k jiné položce pasiv (celkovým pasivům). Příklad horizontální a vertikální analýzy je v ukázce níže, kdy např. vidíme, že tržby za prodej výrobků a služeb meziročně poklesly o 26 mil, respektive 11% (horizontální analýza). Dále vidíme, že podíl osobních nákladů ne celkových tržbách vzrostl z 25% na 26,9% (vertikální analýza), což je obvyklé, jelikož firmě nějaký čas trvá, než uzpůsobí osobní náklady nové úrovni tržeb.               
                Finanční  ukazatele:  při finanční analýze si  vystačíme s těmito hlavními ukazateli:
 
                    finanční ukazatele  rentability: obchodní marže, marže přidané hodnoty, provozní CASH FLOW (Doplňkové ukazatele: rentabilita tržeb,  rentabilita aktiv, rentabilita vlastního kapitálu, EBITDA).finanční ukazatele  likvidity: celková likvidita a pracovní kapitál, běžná likvidita (Doplňkové ukazatele: rychlá likvidita)finanční ukazatele  aktivity: doba obratu zásob, doba obratu závazků z obchodního styku,  doba obratu pohledávek z obchodního styku (Doplňkové ukazatele: doba inkasa  všech pohledávek z obchodního styku, doba splatnosti všech krátkodobých závazků  z obchodního styku). Pozn.: Je dobré mít alespoň základní povědomí o peněžním cyklu a o provozním cyklu.finanční ukazatele  zadluženosti: podíl vlastního kapitálu, LEVERAGE (Doplňkové finanční ukazatele zadluženosti: ukazatel finanční  zadluženosti, ukazatele krytí dluhu, tedy doba splatnosti finančního dluhu v letech, doba splatnosti  celkového dluhu v letech, krytí úroků z provozního cash flow.    CASH FLOW analýza: většina lidí, kteří  analyzují účetní výkazy s cash flow příliš nepracují, přitom je to velmi  důležitý nástroj finanční analýzy. Dobře strukturované CASH FLOW nám během  okamžiku sdělí, jaké byly nejvýznamnější příjmy a výdaje firmy za dané období. Tyto  informace nám pomohou při investičním rozhodování, analýze rentability,  likvidity, zadluženosti, při plánování firmy. Jako podklad pro analýzu CASH FLOW by měl  sloužit  automaticky počítaný výkaz, který nám poskytne informace kdykoli  je potřebujeme. Tento výkaz bohužel není tak snadné sestavit, ale na trhu  existují programy, které to umí. Ale i bez podpory automatických výpočtů  můžeme snadno vysledovat základní trendy cash flow z horizontální analýzy.  Máme vedle sebe dvě účetní období a sledujeme nejvýznamnější změny. Přitom až na  výjimky, nám pro porozumění těchto změn bude stačit vědět, že nárůst aktiv (firmě  např. narostou zásoby) a pokles pasiv (sníží se např. krátkodobé závazky)  znamená zpravidla odliv prostředků  (výdaj) a naopak pokles aktiv a  nárůst pasiv znamená zpravidla příjem.  Podrobněji se této problematice věnuje článek "Co je CASH FLOW?"
                  Příklad  použití horizontální analýzy pro analýzu CASH FLOW. Pokud firmě při porovnání  dvou účetních období poklesly zásoby o 2   mil. Kč a vzrostly zároveň pohledávky o 2 mil. Kč, tak CASH FLOW z těchto  změn je nula, anebo přesněji, uvolněné cash flow ze snížených zásob o 2 mil. Kč bylo spotřebováno růstem  pohledávek o 2 mil.  Kč. Změna účetních položek pak ovlivňuje finanční ukazatele. Za pomoci  znalosti, jaké účetní položky mají dopad na změnu daného finančního ukazatele, dokážeme  snadno vyvodit, proč se daný ukazatel změnil. A pokud k tomu přidáme  znalost o firmě a jejím okolí (nefinanční analýza), snadno zanalyzujeme většinu událostí  zřetelných v účetních výkazech a ukazatelích. Abychom netrávili  čas hledáním trendů, počítáním CASH FLOW, hodnocením ukazatelů atp.  používáme program – ušetří nám  čas a pokud je  program dobrý, pomůže nám se správně rozhodnout. INFORMACE PRO FINANČNÍ ANALÝZU
  Informace  finanční povahy. Rozsah finančních informací, které využijeme při finanční analýze,  závisí na skutečnosti, zdali analyzujeme vlastní nebo cizí firmu. Pokud  analyzujeme cizí firmu, která nemá povinnost auditu, musíme si zpravidla vystačit s účetními výkazy a přílohou k účetní závěrce. U  auditovaných firem bychom mohli získat i výroční zprávu, zprávu auditora a přehled  o peněžních tocích (CASH FLOW) a přehled o změnách vlastního kapitálu. Dále  jsme odkázání na nejrůznější internetové zdroje. Pokud analyzujeme vlastní  firmu, nebo cizí firmu, která  nám  poskytne informace, nejsme tak limitováni množstvím informací a finanční  analýza je daleko přesnější. Hlavním zdrojem informací však zůstávají vždy  účetní výkazy, tedy výsledovka a rozvaha, případně i výkaz CASH FLOW pokud ho  firma sestavuje.  Pozn.: Pokud analyzujete cizí firmu, vždy se zamyslete, jestli určité  účetní položky či účetní operace nezkreslují pohled na finanční zdraví firmy. Nejen  firmy s finančními problémy rády manipulují s finančními výkazy, aby  si vylepšily obraz u svých věřitelů. 
  Nefinanční  analýza – informace nefinanční povahy: abychom správně zanalyzovali firmu,  nestačí nám jen informace finanční povahy. Měli bychom pochopit jak společnost  funguje, jak nakupuje, vyrábí, skladuje, dodává, prodává,  jaký je životní cyklus produktu, jaké je  postavení firmy v dodavatelském řetězci, kdo a jak tuto firmu řídí, jak  dlouho je firma na trhu, jak je konkurenceschopná atp. Toto je předmětem  nefinanční analýzy. Při získávání  těchto a dalších informací nefinanční povahy opět záleží, zda analyzujeme  vlastní nebo cizí firmu. Při analýze vlastní firmy nemusíte zjišťovat  podrobnější informace o managementu, o propojených osobách (přímo i nepřímo  spřízněné firmy), o činnosti (historický vývoj, popis výroby, způsob nákupu a  prodeje, působení na trhu, produkty, služby aj.), o podílu exportu na tržbách,  o struktuře odběratelů a dodavatelů, budete mít znalost o vaší pozici na trhu, o  hlavních konkurentech. Budete si velmi dobře vědomi hlavních rizik  dodavatelsko-odběratelských vztahů, budete znát oborové riziko, kursové riziko  (především importéři a exportéři), riziko změny ceny vstupů (pohonné hmoty,  energie, vstupní suroviny, meziprodukty aj.), riziko změny poptávky (dopad  změny tržeb na hospodaření firmy), riziko vstupu nového hráče na trh, teritoriální  riziko (nákup či prodej do rizikových teritorií) a další. Pokud však  analyzujete cizí firmu,  tyto a další  informace si budete muset opatřit. Pokud vám tyto informace daná firma  neposkytne, tak vám zůstane zpravidla jako nejcennější informační zdroj  internet. Pozn.: Pokud se ptáte, jaký mají  výše uvedené a podobné informace smysl při finanční analýze účetních výkazů, tak značný.  Umožňují vysvětlit velkou část událostí finančních výkazů. Například výkyv  tržeb způsobený změnou poptávky, změnou ceny vstupů, změnou konkurenčního  prostředí, odchodem managementu či klíčových obchodníků, problémy  s výrobou v důsledku instalace nové technologie, hospodářským či  oborovým cyklem atp. Samozřejmě rozsah nefinanční analýzy závisí na cíli, který  máte.      
  Kolik  účetních období budeme analyzovat, se odvíjí od našeho záměru. Zpravidla  jsou dostatečná data za 2 období pro meziroční srovnání vývoje, za 3 období pro  rychlou analýzu trendu. Za 5 období pro podrobnější analýzu, ale opět  platí, že klíčová data pro analýzu jsou poslední dvě. Vždy srovnáváme meziroční  vývoj, tedy pokud máme data za 1-9/2012 tak je srovnáváme s daty za  1-9/2011 a až druhotně s výkazy k 31.12.2011. Nicméně srovnání dat  1-9/2012 s 31.12.2011 je užitečné pro analýzu CASH FLOW.  Pokud máme k dispozici finanční plán,  srovnáváme data za aktuální období (30.9.2012) s předchozím obdobím  (30.9.2011) a zároveň i s plánem za 1-9/2012.   JDI NA ČLÁNEK   Další doporučené články:   |